Принцип роботи і регулювання карбюратора
Багато рано чи пізно стикаються з якихось причин з необхідністю регулювання карбюратора. Але не всі знають як правильно це зробити. Ця стаття стане Вам у пригоді в такій ситуації...
Карбюратор на перший погляд виглядає складним пристроєм, але трошки теорії і Вам буде простіше впоратися з його налаштуванням.
Перше, що потрібно знати, це хоча б ази принципи роботи карбюратора і основні його органи управління і регулювань.
З азів і почнемо.
Розглянемо принцип роботи карбюратора на прикладі рисунку 1:
Рис. 1
Отвір карбюратора, через яке топливовоздушная суміш (суміш, яка запалюється в камері згоряння і змушує поршень рухатися вгору-вниз) подається у впускний колектор, як показано на рисунку стрілкою 1 (впускний колектор - це труба, що з'єднує карбюратор з двигуном) і далі надходить у камеру згоряння. При працюючому двигуні у впускному колекторі знижується тиск, щодо атмосферного, що також призводить до зниження тиску і в карбюраторі. Природно, так як атмосферний тиск вище, то з боку карбюратора, показаної синьою стрілкою, повітря почне надходити до нього і, відповідно, через впускний колектор і перепускні канали в камеру згоряння. Повітря, проходячи через карбюратор, буде захоплювати паливо з паливної камери і змішуватися з ним, тим самим створюючи паливоповітряну горючу суміш.
На малюнку 1 видно, що повітря в карбюратор надходить поступово звужується каналу. Це подібно руслу річки. Ви напевно помічали, що в тому місці, де річка звужується - протягом збільшується. Теж відбувається і в карбюраторі: рух повітря прискорюється, що призводить до ще більшого його розрідження. Камера, де знаходиться паливо, з'єднана з атмосферою, тому тиск в ній вище, і паливо по трубочці піднімається вгору і змішується з повітрям. Виходить топливовоздушная горюча суміш. Чим нижче тиск в карбюраторі - тим більше палива надходить і змішується з повітрям.
Тепер підемо глибше. Як же регулювати подачу палива з повітрям? Напевно ви помічали, що на кермі моторолера справа є ручка газу? :о) Ось вона то і керування карбюратором. Розглянемо малюнок 2 нижче:
Рис. 2
Ручка газу на кермі безпосередньо з'єднана з повітряною заслінкою і закріпленої у ній дозуючої голкою. При відпущеному газі голка практично повністю перекриває канал подачі палива з поплавкової камери (чому поплавкової, ми розповімо нижче) а повітряна заслінка - перекриває повітря.
Як же голка перекриває канал палива? Та дуже просто! Подивившись малюнок 3 Ви всі повинні зрозуміти відразу. Чим більше Ви додаєте газ, тим вище піднімається голка золотника і тим більше відкривається канал подачі палива. Разом з голкою підіймається і повітряна заслінка. Кількість горючої суміші пропорційно збільшується і подається в камеру згоряння, де і запалюється іскрою свічки.
Рис. 3
Як же працює холостий хід? Навіщо він потрібен? Потрібен він для стабільного підтримки невеликих оборотів двигуна під час, коли моторолер не їде, що двигун не заглох, а також для економії палива. Горюча суміш в цьому режимі досить бідна і надходить через окремий канал. Принцип роботи показаний на малюнку 4.
Коли ручка газу відпущена, голка золотника перекриває основний канал подачі палива, лише повітряна заслінка 3 залишається трохи відкритою, подаючи трошки додаткового повітря для холостих обертів (далі по тексту скоротимо холості оберти - ХХ). Отвір, через яке подається паливна суміш для ХХ, розташоване за повітряною заслінкою і топливовоздушная суміш через нього починає надходити в циліндр тільки коли розрідження в карбюраторі сильно збільшується, тобто коли повітряна заслінка сильно перекриває повітря.
Горюча суміш на ХХ готуватися таким чином: паливо з поплавцевої камери подається по каналу 4 і змішується з повітрям входять через окремий повітряний канал показаний синьою стрілкою. Якість суміші регулюється гвинтом якості суміші ХХ 2, тобто чим більше ви закручуєте гвинт, тим більше перекриваєте повітряний канал, тоді суміш стає багатшим (в ній більше палива, чим більше ви откручиваете гвинт - тим більше надходить повітря і суміш стає біднішим (в ній більше повітря). Таким чином, завинчивая вигвинчуючи гвинт регулювання якості ХХ, Ви домагаєтеся оптимальної пропорції.
Великих або менших оборотів двигуна прагнуть невеликим підняттям або опусканням основний повітряної заслінки 3. Для цього збоку встановлено спеціальний гвинт кількості обертів. Закручуючи його Ви піднімає повітряну заслінку, відкручуючи - приопускаете.
Рис. 4
Для правильного дозування палива і повітря в місцях де відбувається їх паркан встановлюються жиклери. Що ж це таке, жиклер?
Схематично у розрізі він виглядає як показано на малюнку 5:
Рис. 5
Отвір 1 в ньому вибирається певного діаметра і не дозволяє споживати палива або повітря більше норми. Жиклери встановлені на входах в канали подачі палива на основний і холостий хід. Також, іноді, замість регулювального гвинта якості повітряної суміші ХХ на вході в повітряний канал встановлюється жиклер. Плюси даної конструкції - не потрібно регулювати якість суміші, мінуси - при зносі з часом, або при інших факторах Ви не можете нічого відрегулювати.
Що ж таке поплавкова камера? Це ємність в карбюраторі, де знаходиться паливо. За допомогою пластикового чи залізного поплавочка рівень бензину в камері завжди залишається стабільним. Як тільки паливо починає зменшуватися, поплавочек опускається і голка, з якою він з'єднаний, відкриває отвір подачі палива з бензобака. Бензин починає текти, поплавок знову піднімається і рівень стабілізується.
Варто згадати, що коли двигун холодний, йому недостатньо палива для нормального запуску і суміш потрібна багатшими. Погодьтеся, крутити гвинти і змінювати жиклери для цього не зовсім зручно :о) Для цього створено додатковий канал подачі паливної суміші, дуже схожий на основний, тільки менших розмірів. Там також є повітряна заслінка і голка, тільки управління заслінкою відбувається в основному двома способами:
1). Ручне управління. На кермі встановлений важіль. На холодну Ви його повертаєте, відкривається додатковий канал і надходить додаткова суміш. У міру прогріву повертаємо важіль у вихідне положення.
2). Автоматичне керування. Голка і заслінка з'єднані з пристроєм, яке примусово нагрівається. Нагрівання найчастіше відбувається спіраллю (подібної в кип'ятильник), підключеного до генератора. При цьому матеріал, який нагріває спіраль, розширюється і штовхає шток до якого і приєднана повітряна заслінка з голкою. Час прогріву розраховано оптимальним чином, і після закінчення певного часу (приблизно від 3 до 7 хвилин) канал повністю закривається.
Слід врахувати, що регулювання карбюратора треба проводити тільки на добре прогрітому двигуні. На холодному двигуні буде заважати не закрилася заслінка додаткової подачі палива, неправильна робота двигуна внаслідок не повного його прогріву. Починайте регулювання відразу після того Ви покаталися на скутері або ж після 10-15 хвилин прогріву.
Також перед регулюванням перевірити, а краще замініть на нову свічку запалювання. Перевірте забрудненість повітряного фільтра (читаємо тут), прочисте його або замініть на новий. Переконайтеся, що вихлопна система чиста, про що можна почитати тут. Бажано також промити в бензині і продути стисненим повітрям всі канали й жиклери в карбюраторі.
Ось тільки після цього можна приступати до регулювання.
А тепер сама регулювання карбюратора.
Голка в повітряній заслінці може переміщатися щодо її в невеликих межах. Для цього на голці є пази в які вставляється штопорное колечко. Ставимо це колечко в середній паз. Болт регулювання якості суміші загвинчуємо до упору і відгвинчуємо назад на 1/2 - 1 обороту. Заводимо моторолер.
Якщо неодружених оборотів немає, вони занадто низькі або високі, регулюванням гвинта холостих обертів збільшуємо їх, якщо високі, то зменшуємо.
Потім знову, регулюванням гвинта якості суміші, домагаємося максимальних холостих обертів і загвинчуємо його назад на 1/4 - 1/2 обороту.
Пробуємо їхати. Якщо при розгоні з місця є провали, ще на 1/4 обороту закручуємо гвинт якості суміші. Після кожної регулювання гвинтом якості підганяємо холості оберти двигуна гвинтом холостих обертів.
При перевитраті палива, потрібно опустити голку золотника на одну поділку і провести регулювання заново, як описано вище. Якщо навпаки, скутеру все одно не вистачає палива, є провали, піднімаємо голку на поділ вгору і все повторюємо спочатку регулювання.
В деякій мірі правильність регулювання карбюратора можна визначити за кольором ізолятора свічки. Якщо колір коричневий - значить загалом якість паливо нормальне. Детальніше про свічках можна прочитати тут.
В основному принцип роботи і пристрій всіх карбюраторів однакові, тому не важливо якою маркою моторолера Ви володієте.
Звичайно відрегулювати дуже точно і правильно карбюратор може тільки досвідчений фахівець, але завдяки даній статті Ви зможете це непогано зробити і самі.